Scheepstype

  • Bouw- en vaargegevens Kamper Kogge
  • lengte volgens meetbrief: 19,90 meter
  • grootste breedte: 7,56 meter
  • diepgang: 1,90 meter
  • gewicht: 45 ton
  • waterverplaatsing inclusief ballast: 70 ton
  • laadvermogen: 60 ton
  • snelheid (bij zeilen): gelijk aan de windsnelheid in knopen
  • aan de wind capaciteit: 70 graden
  • motoren: 2 mitsubishi dieselmotoren รก 90 pk
  • maximale snelheid (op de motoren): 8 knopen (15 km/u)
  • mast: douglasspar uit de Ardennen, 98 jaar oud, lengte 22,40 meter, gewicht 2500 kilo, diameter op dekhoogte 43 cm
  • ra: douglasspar, lengte 13,10 meter
  • zeil: 144 vierkante meter (schoverzeil 72 vierkante meter plus drie bonnetten 72 vierkante meter). Met handspaken gestoken in het braadspil wordt het zeil al draaiend gehesen.
  • ballast: 40 ton lood
  • verder: 10.000 naainagels (handmatig gesmeed), 16.000 sintels, 25 blokken van essenhout met een schijf van perenhout en as van buxus.
  • Voor de bouw van de kogge is 150 kubieke meter eikenhout gebruikt afkomstig uit Denemarken, Frankrijk en Nederland.
  • Aan de bouw werkten vier jaar lang gemiddeld ongeveer twaalf mensen (bouwmeester, leermeester en leerlingen).
  • Het Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwater Archeologie (NISA) in Lelystad heeft het bouwontwerp voor de Kamper Kogge gemaakt. Dit is gebaseerd op het wrak van een kogge uit 1340 (de romp) en komt hiermee overeen met een nauwkeurigheid van 95 procent. Van het wrak is eerst een schaalmodel gemaakt van 1 op 10. Daarna is de Kamper kogge van 1994 tot 1998 op ware grootte nagebouwd.


038-3310515

kogge@kamperkogge.nl