Opnieuw domper voor bemanning Kamper Kogge

Met zowel de wind als de stroom pal tegen bleek het vanochtend (12 mei) toch niet haalbaar om verder te varen richting het oosten. De Kamper Kogge blijft voorlopig op Terschelling. Opnieuw een domper voor schipper en bemanning, die niets liever willen dan op Lübeck aanstomen. “Iedereen moet dit wel weer even verkroppen. Je ligt hier nu toch te kijken, terwijl je heel wat anders van plan was”, aldus Sander klos. Het was de zoveelste Salomons-beslissing tijdens deze reis. Met deze wind en stroming tegen naar Helgoland zou zeker anderhalve dag stuiteren op de motor met een snelheid van hooguit 3 knopen betekenen.

"Je komt bijna niet vooruit. Lauwersoog was een optie, maar dan kunnen we beter hier op Terschelling blijven liggen. Kunnen we tenminste nog Open Schip houden en de tijd benutten met trainingen aan boord.” Lichtpuntje: de giftenpot vaart er wel bij en dat kan de Stichting Kamper Kogge (die geheel zelfstandig is) goed gebruiken.
Vanaf zondag ziet het er beter uit: volgens de vooruitzichten draait dan de wind de goede kant op. Lübeck lijkt nog steeds binnen bereik. “Met een beetje geluk kunnen we zondagmiddag vertrekken en anders maandagmorgen. Want we willen het schip sowieso in Lübeck krijgen.”

De Carlot, de voormalige reddingsboot van Terschelling en de sleepboot die de Kamper Kogge begeleidde tijdens de Ommelandvaart 2004, op schaal.

Bijpraten met Jan Ruijg, de schipper van de Carlot.